1.Bază legală
În conformitate cu prevederile Legii Republicii Moldova nr. 105-XV din 13 martie 2003 „Privind protecția consumatorilor” privind protecția consumatorilor, prezentele condiții aferente garanțiilor oferite produselor JYSK se aplică doar consumatorilor persoane fizice sau grupuri de persoane fizice care cumpără, dobândesc, utilizează ori consumă produse în afara activității lor profesionale sau comerciale. JYSK se angajează să garanteze conformitatea bunurilor achiziționate precum și remedierea eventualelor vicii ascunse ale produselor pe care le comercializează.
Drepturile consumatorului sunt prevăzute de Legea Republicii Moldova nr. 105-XV din 13 martie 2003 „Privind protecția consumatorilor” privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri și nu sunt afectate prin garanția comercială oferită.
Garanția generală este de 2 ani. În cazul în care anumite produse beneficiază de un termen de garanție extins, acesta va fi specificat separat în Garanția Extinsă. Valabilitatea termenului de garanție începe odată cu momentul achiziționării produsului.
Garanția se aplică părților componente ale produsului reparate / înlocuite în timpul perioadei de garanție rămase, începând de la data achiziției produsului inițial. Perioada necesară reparației / înlocuirii prelungește perioada de garanție rămasă.
Produsele cumpărate cu discount de mostră sau produse cumpărate cu discount din cauza micilor defecte nu vor fi acoperite de garanție și nu pot fi returnate.
În cazul în care nu se oferă garanţie comercială, consumatorului, la cerere, i se aduc la cunoştinţă de către vânzător, printr-un document scris, pe suport de hârtie sau pe orice alt suport durabil, drepturile prevăzute la art.23:
Articolul 23. Termene
(1) Vânzătorul răspunde faţă de consumator pentru orice neconformitate existentă în momentul livrării produsului şi/sau prestării serviciului, constatată în termen de doi ani de la data livrării.
În cazul în care vânzătorul a stabilit un termen de garanţie comercială mai mare decât cel de garanţie legală de conformitate de 2 ani, răspunderea vânzătorului, conform prevederilor art.20, este angajată dacă neconformitatea apare în cadrul termenului de garanţie comercială oferit.
(2) Pentru produsele a căror durată de funcţionare este mai mică de 2 ani, termenul prevăzut la alin. (1) se reduce la această durată.
(3) Pentru produsele altele decât cele de folosinţă îndelungată, răspunderea vânzătorului este angajată dacă neconformitatea apare într-un termen de 30 de zile de la data vânzării acestora.
(4) În cazul produselor second-hand, vânzătorul şi consumatorul pot conveni asupra unor condiţii contractuale sau acorduri având o perioadă de răspundere contractuală sau un termen de prescripţie mai scurt decât cel menţionat la alin. (1), (2), (16) şi (17), cu condiţia ca astfel de perioade ori termene mai scurte să aibă o durată de minimum un an.
(5) Consumatorul trebuie să informeze vânzătorul despre neconformitate în termen de până la 2 luni de la data la care a constatat-o.
(6) Orice neconformitate care este constatată în termen de un an de la data la care produsele au fost livrate este prezumată a fi existat deja în momentul livrării produselor, până la proba contrarie sau cu excepţia cazului în care această prezumţie este incompatibilă cu natura produselor sau cu natura neconformităţii.
(7) Prevederile alin. (6) se aplică şi produselor cu elemente digitale.
(8) În cazul produselor cu elemente digitale pentru care contractul de vânzare-cumpărare prevede furnizarea continuă de conţinut digital sau de servicii digitale pentru o anumită perioadă, sarcina probei cu privire la conformitatea conţinutului digital sau a serviciului digital pe parcursul perioadei indicate la alin. (16) şi (17) îi revine vânzătorului în cazul unei neconformităţi care este constatată pe parcursul perioadei menţionate la alineatele respective.
(9) La înlăturarea deficienţelor prin înlocuirea unei piese de schimb sau a unei părţi componente a produsului, pentru care sunt stabilite termene de garanţie, termenul de garanţie pentru noile piese de schimb sau părţi componente se calculează din ziua eliberării produsului reparat către consumator.
(10) Pentru produsele de sezon (încălţăminte, articole vestimentare, produse din blană etc.) procurate până la începerea sezonului respectiv, termenul de garanţie se calculează de la începutul sezonului: pentru perioada de iarnă – de la 1 octombrie, pentru perioada de vară – de la 1 aprilie, răspunderea vânzătorului fiind angajată în conformitate cu prevederile alin. (3).
(11) Data achiziţionării produsului se stabileşte în baza bonului de casă sau a oricărui alt document care confirmă achiziţionarea produsului ori în baza altor mijloace de probă (inclusiv depoziţiile martorilor) care pot permite stabilirea datei şi a locului de achiziţionare.
(12) Perioada în decursul căreia produsul nu a fost utilizat din cauza remedierii deficienţelor prelungeşte, în mod corespunzător, termenul de garanţie. Curgerea termenului de garanţie se suspendă din momentul sesizării vânzătorului până la aducerea produsului în stare de funcţionare corespunzătoare.
(13) În cazul unor vicii ascunse, apărute după expirarea termenului de garanţie, termenul stabilit la art.20 alin. (8) şi (23) curge de la data finalizării expertizei tehnice efectuate în conformitate cu art.25 alin. (3) şi (5).
(14) În cazul serviciilor de reparaţie a produselor de folosinţă îndelungată în perioada postgaranţie, termenul minim de garanţie constituie 6 luni.
(15) Produsele de folosinţă îndelungată defectate, din motive care nu sunt imputabile consumatorului, în termenul prevăzut la alin.(1)–(4) sau în termenul de garanţie stabilit în conformitate cu art.24 alin.(5) lit.b), atunci când nu pot fi reparate sau când durata cumulată de nefuncţionare din cauza deficienţelor apărute depăşeşte 10% din durata acestui termen, la cererea consumatorului, vor fi înlocuite de către vânzător, iar dacă nu pot fi înlocuite, acesta va restitui consumatorului contravaloarea produsului respectiv.
(16) În cazul produselor cu elemente digitale pentru care contractul de vânzare-cumpărare prevede furnizarea continuă de conţinut digital sau de servicii digitale pentru o anumită perioadă, vânzătorul răspunde, de asemenea, pentru orice neconformitate a conţinutului digital sau a serviciului digital care intervine sau este constatată în termen de doi ani de la momentul livrării produselor cu elemente digitale.
(17) În cazul în care contractul prevede furnizarea continuă pentru o perioadă de peste doi ani, vânzătorul răspunde pentru orice neconformitate a conţinutului digital sau a serviciului digital care intervine sau este constatată pe parcursul perioadei în care conţinutul digital sau serviciul digital trebuie să fie furnizat conform contractului de vânzare-cumpărare.
2. Categoriile de produse acoperite de garanție